Az egyszeri kisvállalkozó esete ügyfelei megszólításával
Sokszor sokakkal beszélgetünk arról, hogy miként érdemes először megszólítani egy ügyfelet. Az emberek általában tartanak ettől vagy feszengnek ebben a helyzetben. Előfordul sokszor, hogy olyanokat is kellemetlenül érint, akik egyébként könnyen létesítenek kapcsolatot. Hogy miért? Saját rossz tapasztalataik miatt:
A legismertebb módszer, amikor ügyfélként az látjuk, hogy a pult mögött vagy az üzletben dolgozó elindul felénk és egy köszönést követően elhangzik a részéről az unalomig cincált „Miben segíthetek?”
Félig nem rossz, mert legalább odajön és kapcsolatot kezdeményez velem, érzem, hogy tényleg segíteni akar, mert megtisztel azzal a pár lépéssel. Azért is jó (neki) mert, a kérdése elején egy kérdő szó van, így nem tudom egy „igennel” vagy „nemmel” rövidre zárni a beszélgetést. Mindazonáltal azért a kreativitás itt még sokat segíthet!
- Érdemes megvárni, hogy az Ügyfél „megérkezzen”, hagyjuk meg neki a bűvös két percet.
- Nézzük meg, hogy merre indul és hogy keresi e a szemkontaktust! Ezek már jó beszélgetésindítók lehetnek.
- Ha egy konkrét terméket néz, az első akár ez is lehet: Engedje meg, hogy megmutassam, hogy működik/milyen/hogy néz ki kibontva stb.! Indíthatunk egy termékjellemzővel is: Ez most a legújabb/legkedveltebb, ezt szeretik leginkább a vásárlóink!
- Az is komfortos lehet az ügyfél és az értékesítő szemszögéből, ha a beszélgetés általános, nem a témához kapcsolódó dologgal indul. Előfordulhatnak olyan külső események, amivel könnyedebben veszi kezdetét a beszélgetés: az időjárás mindig jó téma!
- Nagy könnyebbség lehet, ha futó akciónkra vagy különleges lehetőségre hívjuk fel a figyelmét első megszólításként.
Általánosságban pedig érdemes alkalmazni, hogy időnként leülünk és fellistázzuk az ilyen kérdéseket, kapcsolódási pontokat vagy úgy alakítunk ki akciókat, marketing aktivitásokat, hogy jó hivatkozási pont, beszélgetésindító legyen a mindennapos helyzetekben. Amennyiben alkalmazottaink vannak, az ő dolgukat is megkönnyítheti az ilyen jellegű gyűjtés munícióként. Csapatépítésnek sem utolsó, ha egy ilyen lista közös munka gyümölcseként jön létre. Mindenképpen érdemes stratégiát kidolgozni, kitapasztalni melyek a legjobb lépések, hogy megtudjuk hogyan lesz az érdeklődőből vásárló üzletünkben.
Bárhogy is döntünk, bármilyen első lépést is választunk, mindig a kapcsolatot keressük és ne eladni akarjunk már az első másodpercben, illetve mindig nézzük magunkat ügyfél szemüvegen keresztül is!